TORONTO RAPTORS MASCOTTE UNIEK IN ZIJN SOORT!

Heeft een mascotte een toegevoegde waarde aan je evenement of aan een merk? Absoluut!!, ben ik van mening dat alleen de manier waarop wel key is van wel of niet slagen. Ronald McDonalds, Tony The Tiger van Kellogg’s of het Michelin mannetje zijn mascottes van brands die je vast op het netvlies hebt. Ze zijn de herkenning voor activatie van deze brands en in het dagelijks gebruik.

Ook de sport maakt gebruik van mascottes. Zo is er in Nederland oa. Dunker van de Basketball Bond, Handy & Ballo van het Handbal Verbond en Spike van Volleybalbond. Maar zetten wij in Nederland deze wel op de juiste manier in? Je kunt een leuk ontworpen kostuum hebben maar dit is misschien 10% van de hele mascotte. 40% is hoe je hem inzet (positioneren) en de andere 50% is absoluut de persoon die er in zit.

Deze persoon zou voor het slagen van de gehele mascotte minimaal moeten voldoen aan de volgende criteria:
– Gymnast pur sang
– Creatief
– Inventief
– Soepel in de heupen
– Mensen mens
– Energiek
De Amerikanen noemen het wel; you have to be on!

IAAF WK Atletiek 2017
Een schoolvoorbeeld zoals het ingezet zou moeten worden bij ‘tijdelijke’ sportevenementen was het IAAF WK Atletiek 2017 in het London. En de camera’s wisten hem ook veelvuldig te vinden.
Klik hier voor geweldige video.
De skills zijn absoluut geweldig en komen heel Amerikaans over, dus zou het zomaar kunnen zijn dat………..

Worlds no. 1 mascot
Er is maar één mascotte in de wereld die er mijn inziens met kop en schouders boven uitsteekt en dat is The Raptor van het Canadese NBA team Toronto Raptors.

Op dinsdag 13 februari 2018 bereikte de mascotte uit Toronto een mijlpaal, 1.000 NBA wedstrijden. En dat is absoluut uniek want sinds 1995 is hij werkzaam voor de Raptors, het jaar ook dat zij voor het eerst speelde in de NBA. Zijn 1.000ste werd door de club in het eigen Air Canada Centre groots gevierd/gewaardeerd zoals wij dat kennen van professionele sportclubs aan de andere kant van de Atlantische oceaan.

Door de grote Amerikaanse sportcommentatoren wordt de Raptor betiteld als ‘the best mascot of all sports’. The Raptor was in Nederland een graag geziene gast bij de Haarlem Basketbal Week. Hij kwam er in totaal 5 maal, maar daarnaast heeft hij op diverse Olympische Spelen gestaan en maakte hij een uitstapje naar het WK honkbal in 2005 wat in Nederland werd gehouden.
Het leven van een mascotte in de NBA is een 24/7 job want naast de thuiswedstrijden mag en moet hij opdraven bij sponsoractiviteiten, bezoeken ze ziekenhuis en zijn er educatieve projecten op scholen.

Deze Raptor tikt komende zomer de leeftijd van 45 jaar aan wat uniek is, maar nog steeds wordt hij door veel organisaties ingehuurd. Zijn pensioen komt er aan, waar men achter de scherm al druk mee bezig is. De persoon achter de Raptor, Ryan, behoort sinds 1995 tot één van mijn meest dierbare vrienden. Vele jaren met hem gewerkt op basketbal toernooien en ook bij de diverse bezoeken thuis in Toronto de fijne kneepjes van sport entertainment / fan engagement van hem en zijn entertainment team geleerd, waar ik nog dagelijks gebruik van maak.